Ochrona znaków graficznych i logo firmy
3 min readPrzedsiębiorstwa, które chcą chronić swoje znaki towarowe, nazwy usług, produktów, mogą wystąpić do Urzędu Patentowego o ochronę nazwy, jak również znaków graficznych, logo firmy, znaków kojarzących się z danym towarem czy też marką.
Dzięki temu można otrzymać świadectwo ochronne, które będzie potwierdzało, że jesteśmy właścicielami praw do danej marki. W tym przypadku jeżeli nastąpiłyby wątpliwości, przykładowo ze strony firmy konkurencyjnej, wówczas będzie to dokument, który rozstrzygnie spór sądowy.
W jaki sposób zabezpieczyć własną markę lub nazwę firmy?
Kiedy chcemy zarejestrować w Urzędzie Patentowym nazwę firmy, należy sprawdzić czy dana nazwa już nie występuje w naszej branży, dodatkowo podobne sprawdzenie wykonane jest w przypadku logo firmy. Aby uzyskać ochronę patentową należy złożyć wniosek w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przypadku wypełniamy formularz, określamy formę znaku towarowego, nazwę naszej firmy. Możemy dokonać także zastrzeżenie nazwy oraz logo na terenie Unii Europejskiej, należy to zrobić w urzędzie znajdującym się w Hiszpanii. Obecnie podstawowa opłata za zgłoszenie w jednej klasie towarowej wynosi 1000 €, plus opłaty dodatkowe. Dodatkowo mamy możliwość ochrony własności intelektualnej w poszczególnych krajach, przykładowo w Szwajcarii, USA czy też Japonii.
Zastrzeżenie nazwy oraz logo firmy nie jest obowiązkowe, ponieważ istnieją prawne przepisy, które w pewnym stopniu uchronią przedsiębiorców, jednak często ochrona ma charakter lokalny, przykładowo może dotyczyć miasta, w którym prowadzimy działalność gospodarczą. Przedsiębiorstwa zastanawiają się, czy zastrzegać nazwę lub logo firmy. Niekiedy w logo może znajdować się nazwa, jest tak jeżeli jest to nazwa nie podlegająca ochronie, przykładowo może być to potoczne określenie danego towaru, wówczas jeżeli występuje w logo, nasze podanie może zostać odrzucone. Dlatego możemy oddzielnie zastrzec nazwę oraz logo firmy. W przypadku jeżeli Urząd Patentowy odmówi rejestracji, możemy dokonać pewnych zmian, dostosować się do wymagań, przykładowo zmienić znak graficzny na bardziej odróżniający się od podobnego, już wcześniej zarejestrowanego.
Dzięki temu zabezpieczymy się przed nieuczciwą konkurencją, która mogłaby na fali popularności naszych produktów zarejestrować znak towarowy o tej samej nazwie, który wcześniej nie był chroniony przez Urząd Patentowy. Więcej informacji na ten temat możemy znaleźć też na stronie https://www.stockwatch.pl/wiadomosci/zlodzieje-cudzych-marek-jak-sie-przed-nimi-bronic,notatki,293407. Podobnie możemy zastrzegać także adresy internetowe, nazwy poszczególnych produktów czy też marki.