Streaming sportu w czasach lockdownu
4 min readOrganizacja wydarzeń sportowy w czasach pandemii to niełatwa sprawa. Widzowie zamknięci w domach, pracujący zdalnie, przyzwyczaili się już do tego, że wychodzą z domów załatwić jedynie najpotrzebniejsze sprawy życia codziennego. Mimo faktu, że już od stycznia czekają nas szczepienia przeciwko COVID-19, to cały 2021 będzie zapewne raczej czasem powolnego wracania do normalności. O ile duże widowiska ogólnopolskie, które żyją głownie ze sponsorów można przeprowadzić z częściowym lub bez udziału widzów, o tyle małe gale i wydarzenia, które by się utrzymać muszą sprzedawać bilety, wciąż będą miały bardzo ciężko. Jak radzić sobie w takich sytuacjach? Rozwiązaniem może być live streaming sportu w Internecie.
Streaming sportu w Polsce
Nie brakuje przykładów wydarzeń sportowych, które wykorzystują live streaming, czy nawet tworzą z niego jedno z głównych źródeł finansowania organizowanych przez siebie zawodów. Nie cichną echa najgłośniejszej ostatnio gali bokserskiej organizowanej w formule stremingu pay per view. Mowa oczywiście o walce Mike Tysona z Royem Jonesem Juniorem, która odbyła się 28 listopada. Bynajmniej, również w Polsce mamy inicjatywy sportowe, które można stawiać za przykład. Jedną z nich może być gala KSW. Federacja KSW od lat transmituje swoje gale za pośrednictwem Internetu, sprzedając dostęp do wideo za pośrednictwem systemów pay per view. Nie brakuje jednak mniej popularnych zawodów sportowych, które wykorzystują streaming pay per view. Wśród nich wymienić można choćby EFM, ACA, GROMDA, Punchdown. Nie można przy tym nie wspomnieć także, o gali, której popularność puchnie wraz z każdą kolejną odsłoną czyli Fame MMA.
Streaming sportu – co trzeba przemyśleć
Organizatorzy zawodów sportowych, który chcieliby zmienić formułę dostępu swoich wydarzeń właśnie na odpłatną transmisję przez Internet, muszą zastanowić się nad kilkoma bardzo istotnymi kwestiami.
Odpłatność
Istnieje wiele modelów finansowania wydarzeń sportowych także tych realizowanych online. Można wyświetlać użytkownikom reklamy, a tym samym czerpać zyski z reklamodawców. Można stworzyć pakiety subskrypcji dające widzom wybór tego co chcą oglądać i w jakiej cenie. Nie każdy widz chce bowiem obejrzeć cały ewent. Część interesuje tylko jedna lub dwie walki czy mecze. Na koniec warto też zastanowić się nad przyszłością tego modelu dystrybucji. Jeśli bowiem w planach mamy cykliczny streaming z gali lub zawodów to dobrym ruchem będzie inwestycja w własną platformę do streamingu. W ramach platformy udostępniać możemy nie tylko sygnał na żywo, ale także dostęp do archiwalnych materiałów.
Help desk
Nie ma co się łudzi, zawsze coś pójdzie źle. Realizując wydarzenie ogólnopolskie, a w sieci w zasadzie ogólnoświatowe, zdarzają się pomyłki i problemy. I choć wokół siebie będziemy mieć grono profesjonalistów, to błąd może wynikać nie z naszej winy. Jak to? Im większa skala wydarzenia tym więcej problemów z płatnościami. Użytkownicy mogą mieć problem z płatnością, połączenie sieciowe może płatać figle. Obsługa reklamacji i zwrotów nie może być pominięta, czy też zrzucona na barki osób, które nie dysponują odpowiednimi zasobami by sprostać temu zadaniu. Obecne systemy płatności online automatyzują procesy reklamacji i zwrotów, do tego jednak dochodzi automatyzacja procesów w zakresie odbioru sygnału.
Oprawa graficzna
Na ocenę jakości live streamingu w dużej mierze wpływa także jego oprawa graficzna. Wydarzenia sportowe z całą pewnością zapewnią emocje, ale sam obraz wideo może pozostawić niedosyt w sferze informacyjnej. Animacje takie jak np. tabele porównawcze, czy dane przybliżające sylwetki i dokonania zawodników, są dziś elementem, którego oczekują widzowie.
Źródło: https://streamonline.pl/