2 marca, 2024

CLUG.pl

Co lubią i czego szukają użytkownicy sieci?

Lubisz pracę z tekstem? Sprawdź, jaki zawód powinieneś wybrać!

4 min read

Z tekstem pracują osoby o różnych profesjach: copywriterzy, redaktorzy, korektorzy i dziennikarze. W naszym artykule postaramy się przybliżyć czytelnikowi każdą z tych specjalności oraz udzielić kilku przydatnych wskazówek osobom, które chcą związać z jedną z nich swoją karierę zawodową.

Czym redaktor różni się od korektora?

Praca redaktora polega na czytaniu tekstu przed jego publikacją oraz nanoszeniu poprawek, które mają uczynić treść lepszą i bardziej przystępną dla odbiorcy. Podobną specyfikę ma zawód korektora, jednak w jego wypadku chodzi przede wszystkim o wyłapanie prostych błędów językowych. Cennik korekty tekstu, jaki znajdziemy pod adresem  https://epitetykorekta.pl/oferta-korekta-i-redakcja-tekstu/, nieco różni się więc od tego, który dotyczy prac redakcyjnych – wynika to właśnie z odmiennego charakteru obu tych profesji.

Jak może wyglądać praca redaktora?

W obrębie profesji redaktora można wyróżnić kilka specjalizacji. Przykładowo na stronie Ewelina Biernaś: beta reading i pisarski mentoring, znajdziemy ofertę redakcji językowo-literackiej tekstu. Usługa taka obejmuje – oprócz klasycznych prac redakcyjnych – stworzenie rzeczowej recenzji przeczytanego materiału. Autor otrzymuje też w jej ramach wskazówki techniczne, dotyczące swojego warsztatu. Inny charakter będzie miała np. praca redaktora kreatywnego – specjalista taki będzie miał za zadanie przekształcenie tekstu w sposób twórczy, pozwalający na uzyskanie z góry założonych efektów.

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriter to specjalista, zajmujący się przede wszystkim tworzeniem tekstów o charakterze komercyjnym. Mogą mieć one bardzo różny charakter: od klasycznych scenariuszy reklam, przez artykuły sponsorowane, na postach w firmowych social mediach kończąc. Praca copywritera jest w dużej mierze odtwórcza i oparta na ścisłych wytycznych, określonych przez zleceniodawcę.

Dziennikarz — jak wygląda praca w tym zawodzie?

Dziennikarz tworzy przede wszystkim teksty, opowiadające o aktualnych wydarzeniach. Jego działania powinny być przy tym bezstronne, nakierowane na udzielenie rzeczowych i obiektywnych informacji. Oczywiście w dzisiejszych czasach bywa z tym różnie – treści dziennikarskie publikowane są przede wszystkim przez portale internetowe, liczy się więc ich klikalność. W związku z tym dziennikarze muszą nadawać swoim tekstom krzykliwe tytuły, a ich artykuły coraz częściej tworzone są według wytycznych SEO.

Redaktor, korektor, copywriter, dziennikarz — jak wybrać odpowiedni dla siebie zawód?

Jak widać, każdy, kto chce w przyszłości pracować z tekstem, może wybrać profesję spośród szerokiego wachlarza różnorakich zawodów i specjalności. Czym należy się przy tym kierować? Warto przede wszystkim zastanowić się nad własnymi kompetencjami, predyspozycjami psychologicznymi oraz wykształceniem. Poniżej prezentujemy krótki poradnik, który może być przydatny podczas podejmowania decyzji.

Kto może zostać korektorem lub redaktorem?

Osoby dokładne i staranne świetnie odnajdą się w zawodzie korektora lub redaktora tekstu. W profesjach tych liczy się również perfekcyjne opanowanie zasad polszczyzny, na pracę taką mogą więc liczyć przede wszystkim absolwenci filologii polskiej, edytorstwa lub dziennikarstwa. Trzeba też pamiętać, że nasz język ciągle się zmienia, korektorzy i redaktorzy powinni więc być gotowi do stałego przyswajania nowej wiedzy.

Kto powinien wybrać zawód dziennikarza?

Dziennikarz powinien cechować się rzetelnością i dociekliwością, a przy tym tworzyć treści na tyle interesujące, by przyciągnąć potencjalnego czytelnika. Oczywiście również w tym zawodzie konieczne jest perfekcyjne opanowanie reguł języka polskiego. Osoby, które chcą pracować dla pism lub portali branżowych, powinny też dogłębnie poznać tajniki dziedziny, której dotyczyć będą tworzone przez nie artykuły.

Kto może zostać copywriterem?

Copywriting jest pojęciem niezwykle szerokim, w profesji tej odnaleźć się więc mogą osoby o różnych cechach osobowości i doświadczeniu. Najważniejszą umiejętnością (oprócz posługiwania się poprawną polszczyzną) jest dla specjalisty tej branży pisanie tekstów zgodnych z wytycznymi zamawiającego. Powinny być one przy tym zoptymalizowane pod kątem zastosowań, do jakich zostaną użyte.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.